PLIMUS

Med PLIMUS arbejder eleverne med små + og - stykker.

I modsætning til "blot" at finde sum/differens - så er det ofte målet at afdække om ens cifre kan give en bestemt sum/differens. På skift slår eleverne med 3 terninger, laver et regnestykke, markere deres facit (med hver sin farve). Den, der først har markeret "4-på-stribe" har vundet.

Jeg har brugt spillet både i 2. klasse og i 5. klasse - og det fungerede rigtig fint i begge klasser, omend eleverne naturligvis spiller på forskellige måder.

Spillepladerne i 5 forskellige udgaver/farver finder du her.

Organisering:
Mine elever spiller parvis, og når der er fundet en vinder og en taber, får de nye makkere, så de kommer til at spille vinder mod vinder og taber mod taber. Vi organiserer det på den måde, at der ved tavlen i klassen står 2 stole - en "vinderstol" og en "taberstol". Når ens spil er slut, sætter man sig på en stol (afhængig af om man har tabt eller vundet). Når næste par har spillet færdig, går de op til de to og finder sin nye makker. Altså vinder spiller mod vinder, og taber spiller mod taber. Nu er stolene igen tomme og næste par sætter sig og får nye makkere, når et fjerde par har spillet færdig. På den måde kommer eleverne til at spille mod mange forskellige klassekammerater.
PS: Ja - jeg kalder det "vinderstol" og "taberstol". Når jeg holder kurser, bliver jeg ofte mødt med: "Nej - det går virkelig ikke at have en taberstol!" I mine klasser er det ikke noget problem. Når makkerparret har spillet, så er der en vinder og en taber. Hvis du ikke bryder sig om ordvalget, så kald det stol 1 og 2... eller noget helt tredje.

Cincadoda

Frit efter min hukommelse har jeg rekonstrueret til lille spil, som jeg har set engang... Jeg kan ikke støve spillet op, men jeg kan huske spillets formål og hovedtræk.

Det handler i al sin enkelhed om at få 100 points - og på vejen til dette skal eleverne anvende forskellige regnestrategier, herunder naturligvis hundredevenner (for at finde ud af hvor meget de mangler).

Reglerne er beskrevet i denne mappe - hvor der er tre forskellige filer

- en fil med regler og regnskabsark

- en fil med spinnerhjul, hvis du ikke har adgang til de forskellige terninger

- en fil med additionstabeller (i forhold til talkombinationerne)

Et vinder-spiller-resultat

Et vinder-spiller-resultat

Hvis du ikke har terninger, kan du bruge spinnerne på arket, hvor eleverne spinner med en papirslips.

Hvis du ikke har terninger, kan du bruge spinnerne på arket, hvor eleverne spinner med en papirslips.

Positions-yatzy

Endnu en lille aktivitet, der er med til at holde fokus på positionssystemet.

Reglerne ligner yatzy-reglerne en del, men dog skal hver elev have sin egen spilleplade og selv skrive sine tal. 

Sammen med to forskellige udgaver af spillet kan du finde mere detaljerede spilleregler her.

Placer dine værdier

Placer dine værdier er et lille hurtigt strategispil, hvor der trænes meget hovedregning.

Jeg har lavet den i tre udgaver, så det er enkelt at vælge det niveau, der passer til den enkelte klasse eller elev.

Tallinjehop

Hop et tal! Men med så få hop som muligt....

Du må kun hoppe 1, 10 eller 100 - til gengæld må du hoppe både forlæns og baglæns.

Her er et par ark som eksempel på, hvordan eleven kan træne addition. For eksempel er det ofte lettere at addere 40 og trække 1 fra, end det er at addere 39.

Prøv evt. selv ark nummer 2... 

Træn fordobling og gangetabeller

Disse spilleplader dækker over flere klassetrin. 

Til konsolidering af de små fordoblinger kan de første to spilleplader anvendes. De følgende lægger op til tabeltræning.

På det første ark i filen, er der forskellige forslag til spilleregler.

Stigen

I stigens 11 felter, skriver eleverne på skift et tal.

Der spilles parvis.

Slå med to tisidede terninger - og dan et tal af de to cifre. 

Hvis man slår 3 og 6 kan man altså vælge både 36 og 63.

Tallet skrives i et tomt felt.

Tallene skal stå med laveste tal nederst - højeste tal øverst.

Den, der kan sætte det sidste tal vinder.

Alternativ:

Eleverne spiller igen parvis, men denne gang er målet at få så mange felter udfyldt som muligt - og det er parret sammen om.

Det er altså ikke længere en konkurrence, men nu et samarbejde, hvor eleverne gennem samtale bliver enige om, hvilket tal de skal vælge og hvor det mest hensigtsmæssigt skal stå.

2 små hurtige julespil

I denne søde juletid... 
Julehygge og matematik kan sagtens være to sider af samme sag.

Til de yngste elever, har jeg lavet et par små spil. Det er "gamle" kendinge med et tvist af jul.

Det kan være lettere at være flere elever om en spilleplade, hvis du printer spillepladen i A3-format.

God fornøjelse.

Elevens spilleplade.

Elevens spilleplade.

Opgaver fra side 2.

Opgaver fra side 2.

Fordobling med tallene fra 1 til 10, hvor man vinder, hvis man får 3 eller 4 på stribe. Og princippet er det samme med tabellerne.

Fordobling med tallene fra 1 til 10, hvor man vinder, hvis man får 3 eller 4 på stribe. Og princippet er det samme med tabellerne.

Når mine elever spiller

Når mine elever spiller "Stigen" må de kun skrive tal i rektanglerne - altså ikke i den åbne top og bund.

Julekuglespil

Julekuglespil

Hvis din institution har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, må du kopiere indenfor de rammer, der er nævnt i aftalen.

Del siden