Data og chance

Løb - data og chance

Mine elever har været på version 1 løbet af dette.

Jeg har lavet 2 forskellige løb, der tager udgangspunkt i samme illustrationer.

Forskellen er (næsten) kun spørgsmålene - ellers er der meget, der går igen på de to løb. 

Vi har brugt løbet som en slags afslutning på forløbet om "Data og chance" - og niveauet passede rigtig fint til min 2. klasse. Men måske det også kan bruges i 1. og/eller 3. klasse.

Jeg lod eleverne tage posterne i vilkårlig rækkefølge - og de var faktisk hurtigere færdig, end jeg havde forventet. 🙃

Du finder svarark til eleverne og 18 poster til begge løb:

Data og chance version 1

Data og chance version 2

Luftballonchance

Dette luftballon-chance-materiale er nærmest identisk med "Påskechance" - men i denne udgave er det ikke sæsonbetonet.

Påskeæggene er skiftet ud med luftballoner.

Jeg har lavet en film, hvor jeg forklarer, hvordan vi brugte materialet i min klasse. (Se herunder)

Eleverne gjorde sig mange fine overvejelser undervejs, og blev meget bedre til at vurdere sandsynligheder i løbet af de par timer, som vi brugte på det.

Her forklarer jeg, hvordan du kan anvende materialet Luftballonchance - og systemet er helt det samme for Påske-chance.

Påskechance

Dette materiale kan anvendes til at eksperimentere med chance.

Mine elever i 2. klasse har brugt det - og det med stor succes. 

Eleverne blev meget bedre til at komme med kvalificerede gæt på udfaldene/farvefordelingen efterhånden som de fik afprøvet forskellige "lykkehjul".

Udover de ark, som jeg har lavet skal du bruge papirclips, der rettes lidt ud, så eleverne har en pil til lykkehjulet.

De 3 forskellige ark, som eleverne anvender til at farve æggenes farver på, findes med hhv. 20, 40 og 100 æg på. 

Mine elever samarbejde parvis. 

(Du kan se filmen herover, hvor jeg viser materialet med udgangspunkt i Luftballon-chance - men anvendelsen er helt det samme)

Påskedata

Med påskeæg som udgangspunkt kan disse ark anvendes til at arbejde med data og søjlediagrammer.

Et par af arkene skal eleverne selv tælle æg - mens eleverne på andre ark selv skal vælge farver eller mønstre og lave optælling ud fra deres egen fordeling.

Tæl og tegn søjler

Disse ark er lavet til min 2. klasse i forbindelse med fjernundervisning.

Eleverne tæller ting, skriver ind i hyppighedstabellen og tegner søjler på næste ark.

I denne version kan eleverne tælle ting op til 36 - så du kan vælge forskellige sværhedsgrader.

Statistik og julesalme

Lav et søjlediagram ved at tælle bogstaver. 

Syng verset. Gæt: Hvilket bogstav kommer mon flest gange?

Jeg har lavet en udgave af denne opgave tidligere, men denne gang skal mine elever tælle bogstaver i 1. vers af "Dejlig er den himmel blå".

Find tekst (hvor der er god plads til at x'e bogstaverne ud) og ark til søjlediagram her.

God fornøjelse.

Bogstavtælling

I denne lille korte tekst, skal mine elever tælle bogstaverne - samt udfylde det tilhørende søjlediagram.

Jeg har lavet teksten så stor, så de kan X'e bogstaverne ud ét for ét, mens de også lader søjlerne på arbejdsark 2 vokse.

Opgaven er lavet til både 1. og 2. klasse;

Til 1. klasse skal du bruge side 1 og 3.

Til 2. klasse skal du bruge side 2 og 3.

Lad eventuelt eleverne gætte på, hvilket bogstav, der er med i teksten flest gange FØR de begynder på opgaven.

Hent filen her.

Biltælling - og søjlediagram

Her kan du hente en fil med et optællingsark til biltælling - samt 3 forskellige forslag til det afledte søjlediagram.

Jeg har for en sikkerheds skyld lavet 3 forskellige ark, hvor y-akserne har forskellige enheder, så det er muligt at anvende det ene af arkene (der som passer bedst) til elevernes optælling.

Hent hele filen her.

Nummerplader

Gå på nummerpladejagt.

Lad eleverne notere deres fund - og anvend evt. kortene til at spille krig med efterfølgende. 

De kan også bruges til at arbejde med rækkefølger, så eleverne kan ordne tallene (enten de tocifrede eller de trecifrede) i størrelsesorden.

Hent filen med tegningerne her.