Regnestrategier

Støtteark til opdelingsmetode

Disse ark anvender jeg ikke til alle elever.

Jeg mener, det er vigtigt at eleverne finder deres egne måder at notere på, men da jeg har nogle elever, som har haft rigtig svært ved notatregning, så har jeg lavet dette støtte ark.

Du finder yderligere forklaring på anvendelsen på side 1 i filen.

+100, -100, +10 og -10

Endnu et lille løb - denne gang målrettet 2. årgang. 

Vi arbejder med regnestrategier og 3-cifrede tal. Derfor har jeg lavet 29 nye opgaver med små regnestykker - disse har alene fokus på -/+100 og -/+10. 

Det kan være med automatisering/træning for øje - men man kan også være "heldig", at nogle elever får en AHA-oplevelse 😀. Min 2. klasse løb parvis.

Jeg har skrevet opgaverne på 29 sten, som ligger rundt om i skolegården - og eleverne finder og regner dem i vilkårlig rækkefølge. 

I filen på side 4 og 5 finder du ark med opgaverne, som let kan klippes ud og hænges op med elefantsnot.

 

+10, -10, +1 og -1

Dette løb er lavet til at arbejde med automatisering af 
+10
-10
 +1
 -1

Eleverne finder posterne og løser opgaverne. Svarene skrives ind i svararket.

I denne fil finder du: Oversigt over de 29 opgaver, svarark til elever, facitliste samt opgaverne i et større format, der kan anvendes til ophænging i skolegården (eller hvor du vælger at anvende det).

Jeg havde skrevet alle opgaverne på sten - men du kan sagtens printe, klippe og hænge opgaverne op (se billeder lige herunder).

+10, -10, +2 og -2

Dette løb er lavet til at arbejde med automatisering af: 
+10
-10
+2
 -2

Eleverne finder posterne og løser opgaverne. Svarene skrives ind i svararket.

I denne fil finder du: Oversigt over de 29 opgaver, svarark til elever, facitliste samt opgaverne i et større format, der kan anvendes til ophænging i skolegården (eller hvor du vælger at anvende det).

Her ses et eksempel på, hvordan opgaverne let sættes på en væg med lidt elefantsnot.

+9 og -9

Dette løb er lavet til at arbejde med automatisering af:
+9
-9

Eleverne finder posterne og løser opgaverne. Svarene skrives ind i svararket.

I denne fil finder du: Oversigt over de 29 opgaver, svarark til elever, facitliste samt opgaverne i et større format, der kan anvendes til ophænging i skolegården (eller hvor du vælger at anvende det).

De 29 opgaver på sten har den fordel, at de er lette at levere videre til en kollega - eller at gemme til repetition på et senere tidspunkt

Alle med Copydan-aftale er meget velkomne til at anvende mine materialer - og er din skole udtaget som Copydan-skole, så registrer gerne mit materiale. På forhånd tak. 🤩

Det kommer an på...

Her finder du 20 forskellige små regnehistorier, hvor eleven skal finde ud af, hvad det kommer an på - og herefter løse opgaven.

Jeg lægger altid op til, at eleverne skal løse opgaverne på mindst tre forskellige måder:

😀 En let løsning
🙃 En smart løsning
😲 En svær løsning

Inden for disse tre overskrifter kan eleven også lave flere.

Se mere om anvendelsesmuligheder på side 1 i filen.

Eksempel på en "Det kommer an på..."-opgave til indskolingen.