Spin et gangestykke.

Eleverne skal bane vej for hunden til hundehuset. 

Hunden kan kun gå til hundehuset, når stien består af sammenhængende felter.

Først spinner eleven med en papirclips, og dernæst findes produktet og gangestykket skrives i feltet. Dette går på skift.

Den elev, der kan markere det sidste felt for at gøre stien komplet vinder.

Hent evt. spillepladen her.

Se billedet herunder (der er dog redigeret i filen siden billedet blev taget, da der var behov for lidt forbedringer på spillepladen).

Eksempel på en spilleplade.

Fire på stribe

Et enkelt spil, med flere variationsmuligheder - se side 1 i filen.

I min 3. klasse har vi netop spillet med en tolvsidet terning.

Tallene 1-10 skulle ganges med 8, og produktet markeres med en bingobrik.

Var terningslaget en 11'er måtte det betragtes som en joker, og placeringen af bingobrikken er helt valgfri (på de frie felter).

Slog man en 12'er måtte man fjerne én af modstanderens brikker.

Vinderen er den, der først får 4 på stribe.

Filen indeholder spilleplader til fordobling, tabellerne.

God fornøjelse.

Træne tabeller.

Nøgleringstabel

Mine elever i 3. klasse har netop lavet en fin nøgleringstabel, som er let for dem at have i deres penalhus.

Der er rigtig mange holdninger til, hvorvidt eleverne skal lære de små tabeller udenad... Jeg anbefaler, at de gør en indsats for at få dem lært, men jeg gør også en del ud af at lade eleverne gå på opdagelse i tabellerne for at finde systemer.

De elever, der får øje på, at 8-tabellen er en fordobling af 4-tabellen, har pludselig meget lettere ved at huske systemerne.

(PS: Jeg fandt nøgleringene i HDS)

Gange eller areal?

I min 3. klasse har vi spillet forskellige varianter af "Indtag land".

Ud fra elevernes terningslag skal de danne et gangestykke/rektangel.

I filen, som du kan hente her, finder du forslag til forskellige regler, men nogle af mine elever fandt selv på, at spille med, at vinderen er den, der har den højeste samlede sum, når landet er indtaget.

Grøn mod blå